På läroverket

December 9, 2009

Förra veckan gästspelade jag som extralärare på Stockholms Internationella Restaurangskola, en gymnasieskola i närheten av Fridhemsplan. Jag blev grymt imponerad av lärarna Staffan Dahlberg och Mats Karlsson, och de proffsiga, intresserade och disciplinerade eleverna. Visst, det var ett gäng som plötsligt skulle ut och röka just när lingonkolan höll på att bli klar, men det var småpotatis med tanke på att jag väntat mig en hel klass av stökiga ligister. Vi hann göra lingon- och päronsmulpaj som dessert till lunchen, samt daim, chokladtryffel, kardemummapraliner och lingonkola till julbordet. Till att börja med var det lite ovant att jobba i ett riktigt restaurangkök igen, men jag anpassade mig ganska snabbt vid att allt var jättestort och att man måste skrika “bakom” vart man än går. Något jag för övrigt brukar bli retad för när jag gör på hemmaplan.

Vill du äta god och prisvärd lunch är ett hett tips att besöka skolans restaurang.

3 Responses to “På läroverket”

  1. Lisa said

    Bakom är bra. Man vill ju liksom inte få het kola över sig, en kniv i ryggen eller brännhet plåt tryckt mot armen. Vare sig i storkök eller hemma.

  2. kocken1 said

    Hej Mia.
    Jag har lagt upp lite bilder och text på vår blogg.

    http://kockstaffan.wordpress.com/2009/12/10/mia-ohrn-manadens-gast-hos-arskurs-2/

  3. miaohrn said

    Vad kul att få se bilder, Staffan! Hoppas allt gick bra med julbordet.

Leave a Reply

