Marsipanmorgon

December 7, 2009

 Tidigt som tusan i morse julpysslade jag i Nyhetsmorgon i TV4. Jag trillade marsipanfigurer för brinnande livet medan ämnena växlade blixtsnabbt mellan klimatmöten, mördarälgar och poesi. Jag hann med att göra egen mandelmassa och fikonbröd samt grisar, tomtar och isbjörnar i marsipan, men jag ska inte ta åt mig all ära själv, jag fick god hjälp av Ernst Brunner, artisten Sulo och programledarna Kristin Kaspersen och Anders Kraft.

Några tips om du vill göra marsipanfigurer är att smörja in händerna med lite matolja för att figurerna ska bli blanka och fina och så att marsipanen inte kladdar. Arbeta en bit av marsipanen en liten stund i händerna så att den blir smidig, och forma sedan till önskad figur. Oftast fäster delarna av sig själva i varandra, annars kan du använda lite äggvita för att foga ihop dem. Använd tandpetare för att göra hål till ögon och liknande, eller tryck i silverkulor eller kardemummakärnor eller spritsa mörk choklad. Spetsen av en potatisskalare är bra för att göra glada munnar, och strössel och sockerpärlor blir fina knappar. Lägg figuren i en ask eller slå in i cellofan så har du en fin och personlig julklapp. 

Recept och klipp från morgonen hittar du här.

3 Responses to “Marsipanmorgon”

  1. Lisa said

    Fick härligt sällskap av dig till andra koppen kaffe här på morgonen. Du gjorde strålande ifrån dig Mia – snyggt jobbat! Och så vansinnigt sugen jag blev på marsipan….

  2. miaohrn said

    Åh, vad gullig du är, Lisa! Trevligt att få sällskapa med dig när du dricker kaffe.

  3. Therese said

    Hej Mia!

    Vad trevligt att se din glada personlighet på TV och så kreativ du är!

    Har förresten mailat dig nu.

    Ha en toppendag!

    Hälsningar Therese

Leave a Reply

