Boktipset

November 19, 2009

Nu har oslagbara Anna och Fanny Bergenström gjort det igen. I dagarna kom Sött, sweet, dulce ut, en riktig tegelsten till bok på 350 sidor späckade med desserter från när och fjärran. Jag har bara kikat på utdrag ur den, men jag kan inte tänka mig att den är annat än underbar rakt igenom.

Jag har svårt att sätta fingret på vad som gör Annas recept så bra, men jag tror att det har att göra med att de är så okonstlade och tidlösa, samtidigt som de alltid känns nyskapande och frestande. Fannys bilder gör självklart mycket till, men det mest fascinerande är ju egentligen hur mor och dotter lyckas jobba så tätt och framgångsrikt tillsammans, och att både mormor Pernilla Tunberger och gammelmormor Märta Zätterström var välkända matskribenter.

Leave a Reply

