Verklighetsflykt

November 16, 2009

Durianrullar, dairy milk 021

En sån här grå tråkdag kan man behöva lysa upp i mörkret med lite exotiska blommor och sötsaker. Asien är kanske inte känt för sina fantastiska desserter, men här och var hittar man guldkorn. Förra veckan lagade Dag Hermelin mat på Matlabbet, och han var vänlig nog att lämna efter sig både orkidéer och små frasiga rån med en gnutta durian. Smaken av durian är turligt nog knappt förnimbar, för själv har jag aldrig lyckats fatta tycke för den stinkande frukten. Rånen borde kunna bli ett perfekt tillbehör till mangosorbet eller kokosglass, eller fyllas med grädde blandad med exemplevis passionsfrukt. Orkidéstänglarna köper Dag till vrakpris på asiatiska matbutiker, ett bra tips om man vill passa på att unna sig ett lyxigt blombestrött bad, eller dekorera matbordet med. 

Jag har förresten hört röster höjas för ett totalt avskaffande av november, och jag kan inte annat än hålla med. Varför inte februari och mars också när man ändå är i farten.

3 Responses to “Verklighetsflykt”

  1. Lisa said

    Hold your horses! I november vill man ju skörda oliver, rosta kastanjer och äta napoleonbakelser. Slopar man februari blir vi ju utan semlorna. Och personligen känner jag ett stort engagemang för mars med tanke på våffeldagen, min egen födelsedag och det faktum att påsk titt som tätt infaller i ju denna månad. Hm, det här får vi tänka på. Jag röstar nog mer på att vi slopar alla blaskiga och gråa januari-månader. De snöiga och frostiga får vara kvar.

  2. Båthuspernilla said

    Rör inte min mars. Då fyller jag år.

    Och när ska man äta härliga rödvinsgrytor om inte i november?

    Och när ska man åka långfärdsskridskor om inte i januari och februari?

  3. Annelie said

    Jag håller med! Bort med alla månader som inte heter maj, juni, juli, augusti och december.😉

    Har just hittat hit och sitter som förtrollad och läser, suktar och kikar om jag kan gå på någon av dina kursen. Tack för en suverän pick-me-up-blogg i höstrusket!

    Trevlig helg!

Leave a Reply

