Praliner i långa rader

October 26, 2009

Pock, 18 smaker 004

I torsdags hann jag med ett premiärbesök på nyöppnade PO Choklad och Konditori. Efter en dubbel espresso och en underbart god mjölkchokladpralin med kola och saltrostad mandel var jag så inspirerad att jag sprang tillbaka till Matlabbet och gjorde tre sorters praliner, en mörk chokladtryffel med brynt smör och två varianter av mjölkchokladtryffel med jordnötter, den ena gjuten i kupolform och den andra rullad till kulor och doppad i mörk choklad med jordnötskross. Den sistnämnda är helt galet god om man är lagd åt Snickers-hållet. Krispiga, salta jordnötter och mörk choklad som innesluter den krämiga mjölkchokladen. För övrigt har jag aldrig riktigt förstått varför många konditorer insisterar på att använda osaltat smör, alla sorters bakverk – och i synnerhet choklad – vinner ju på en gnutta salt. Det osaltade smöret lär vara aningen färskare, men jag kan leva med en lätt lagring.

Jordnötspraliner 037

5 Responses to “Praliner i långa rader”

  1. Örjan said

    “Det osaltade smöret anses färskare”
    men
    Det härsknar även snabbare om allt ej används på en gång.

  2. Emma said

    Håller verkligen med dig angående sältan. Det är ju den som är pricken över i och som hindrar det söta från att bli jolmigt. Som i fudge till exempel. Mmm…🙂

  3. Lisa said

    Men attans så vansinnigt goda alla praliner ser ut (och låter!)… Du kan inte tänka dig att skaffa ett litet frilanskontor här på västkusten också? Jag skulle inte ha något emot att låta dig ta plats här
    på mitt kontor/kök – hyran betalar du i praliner!

  4. miaohrn said

    Åh Lisa, det låter ju underbart att få dela ditt västkustska kontor! Jag kan göra saltstänkta praliner till dig dag ut dag in. Hör gärna av dig när du är i Stockholm nästa gång åtminstone, så är det bara att komma förbi och frossa.

  5. trynetillknorr said

    Håller helt med dig om att lite sälta kan vara väldigt trevligt. Men jag tror huvudanledningen till att man använder osaltat smör precis som i restaurangkök är att man vill ha full kontroll på sältan. Lättare om man vet att den enda sältan som finns är det salt man tillsatt.

Leave a Reply

