En kaffedrake på intåg

October 22, 2009

Bistro berns, cornetto, linjal 032Igår slog nyhetsbomben ner, Starbucks kommer till slut att öppna i Sverige. Till en början på Arlanda, vilket ju kan betraktas lite som ett gränsland, men det är nog bara en tidsfråga innan de sprider sig över landet. Jag gillar på sätt och vis Starbucks, men mest som en lite exotisk semestergrej. Det är egentligen inget större fel på Espresso House, Waynes Coffee eller Coffeehouse by George heller, men det är ju bara så tråkigt. Jag älskar små, unika kaféer, och värnar om dem som en fältbiolog värnar om sällsynta salamandrar.  Jag är livrädd att Stockholm ska bli som London där ALLT är kedjor, och du kan behöva leta i månader för att hitta ett fristående kafé. Jag inbillar mig att det är i city man lättast trillar dit och slinker in på ett kedjekafé, så här följer en liten guide till sköna kaféer i centrala Stockholm:

Citykonditoriet, Publik, Centralbadet, Saturnus, Vete-Katten, Bagdad Café på Medelhavsmuseet, Zink Grill, Frosseri, Café de Maré på Dansmuseet, Sturekatten

6 Responses to “En kaffedrake på intåg”

  1. Maria said

    Håller med! Ej att förglömma Petite France dock, riktigt schysst.

  2. miaohrn said

    Tack för tipset Maria! Petite France är underbart, men jag tycker att det är lite väl att tänja på gränserna att säga att det ligger i city. Jag menar snarare kaféer runt Sveavägen, Sergelstorg, Hamngatan, Stureplan, Drottninggatan osv.

  3. Julia* said

    Hej Mia!

    Vilket fantastiskt jobb du har och härlig blogg! Jag är franska och mycket intresserad av Sverige, svensk mat och Stockholms kafféer…
    Jag skulle vilja köpa din bok “Mitt eget kafé”, men jag vet inte när jag ska komma i Stockholm. Är det möjligt att köpa den på Internet utan personnummer?

  4. Emma said

    Håller med dig till fullo! Fram för fler unika och färre dussinställen.

  5. miaohrn said

    Detsamma Julia, vilken superfin blogg du har. Kul att du vill köpa Mitt eget kafé, men tyvärr vet jag inte riktigt hur man gör utan personnummer. Om du inte hittar någon annan lösning kan jag posta den åt dig, men frakten blir nog ganska dyr till Frankrike.

  6. Julia* said

    Tack så mycket Mia! Det finns inget problem. Jag kan vänta på och köpa den när jag ska komma i Sverige, kanske i december. Trevlig helg!

Leave a Reply

