Jag – en turgumma

October 19, 2009

Crispit 008I lördags på väg hem från min pralinkurs på Medborgarskolan var jag väldigt chokladsugen. Jag blir lätt det efter att ha sett alla deltagare frossa i choklad hela dagen, och det är aldrig någon som bjussar sin stackars fröken på praliner. Ytterst sällan åtminstone, och det är ju egentligen helt på sin plats. När jag stog och väntade på tunnelbanan blev jag hur som helst sugen på att prova Marabous nya mjölkchoklad med karamelliserade kexkulor. Jag stoppade ner några slantar i automaten, och vips trillade det ner TVÅ chokladkakor istället för en. Jag är en riktig turgumma, jag! Stackars den som kom efter mig och troligtvis inte fick någon choklad alls.

 Chokladen var egentligen inte så fantastisk god. Helt okej, men lite i sötaste laget, och kexkulorna påminde om Marabous Amigo-choklad, en mjölkchoklad som lanserades förra året och som innehåller salta majs-snacks. När jag skulle köpa Amigo på Pressbyrån när den nyss kommit skedde följande konversation mellan mig och kassabiträdet:

Kassabiträdet: “Oj, vad är det här för något?”

Mia: “Det är en ny choklad med majschips som jag tänkte att jag ska prova.”

Kassabiträdet: “Jaha, hoppas den är god. Men tycker du att den är äcklig så är det nära till toaletten om du behöver kräkas.”

Mycket märkligt, och säkert inte något de fick lära sig på Pressbyråns säljkurs.

4 Responses to “Jag – en turgumma”

  1. Ellen said

    Haha! Lustiga typer finns det gott om. När jag satt i kassa tyckte jag att det var kunderna som var konstiga, men vem vet vad de tyckte om mig…🙂
    Amigo hade jag nästan bara hört dåliga saker om, men blev inte avskräckt från att prova, saltfreak som jag är. Blev ganska besviken, tyckte den var sliskig och krispet i för små smulor. Tacka vet jag mörk choklad med flingsalt!

    Du hade absolut fått smaka på mina praliner på kursen, men så långt tänkte man ju inte att du kunde vara sugen… De var hemskt goda hursomhelst; den mörka med rom blev en otippad favorit!

  2. miaohrn said

    Vad kul att du gillade pralinerna från kursen, Ellen! Klart du inte behövde bjuda mig, ni hade ju slitit hårt för era praliner, och jag kan ju faktiskt göra mina egna om jag är sugen.

    Håller med, Amigo var ganska skum. Jag gillar choklad med lite salt i, men det blev liksom för mycket majs- och chipssmak.

  3. Lina said

    VA??? Jag som skryter om hur trevliga alla Pressbyråanställda är, igår var det en som – mitt under värsta t-banerusningshelvetet – till och med FLÖRTADE lite! Det är sånt man behöver. Men nu är jag förvirrad… Kräkas är inte speciellt charmerande.

  4. miaohrn said

    Hehe, vad härligt med en liten flört mitt i rusningen. Han med kräkset var faktiskt också ganska trevlig, trots att han var skum. Så du har kanske rätt, de Pressbyråanställda är nog ovanligt trevliga.

Leave a Reply

