Bullfest på söndag!

October 2, 2009

Foto: Ulrika Pousette

Visst, Kanelbullens dag är ett kommersiellt jippo med syfte att få oss att konsumera mer smör och socker. Men jag vill inte vara någon motvalskärring, kanelbullar är ju gott, och jag tar alla tillfällen att fira. På söndag tänker jag äta bullar så att magen står i fyra hörn. Kolla gärna in mitt favvorecept på apelsin- och chokladbullar under Recept och sätt igång att baka. Bilden har bästa Ulrika Pousette plåtat.

Orkar du inte baka på söndag är ett utmärkt alternativ att ta en promenad runt Brunnsviken (varning, det är jättelångt) och stanna till för fika på Kafé Sjöstugan. De har Stockholms absolut godaste bullar om du frågar mig. Jag är dock ganska öppensinnad, så tipsa gärna om var du hittar dina favoritbullar.

3 Responses to “Bullfest på söndag!”

  1. Marie said

    Baka bullar kan jag, men hur gör man så fina knutar?

  2. miaohrn said

    Vilken bra fråga Marie! Jag tycker det är gräsligt svårt att beskriva hur man gör i text, och jag har själv glömt hur man gör det på proffsvis för att få sådana där stora, virade bullar som säljs på bagerier.

    Så här har jag skrivit i receptet:

    “Kavla ut degen till en ganska långsmal rektangel, cirka 1 cm tjock. Bred på fyllningen och strö över chokladen. Vik ihop degen i ett så kallat treslag på längden. Först viker du över den ena tredjedelen, och därefter viker du över den andra tredjedelen ovanpå den första. Skär degen i remsor, knappt 2 cm breda. Vira ihop degremsorna till knutar och lägg bullarna med jämna mellanrum på bakplåtspappersklädda plåtar.”

    Det som kanske inte framkommer i receptet är att man bör tvinna degremsorna ett par varv innan man virar ihop dem till knutar. Snyggast blir det om man har ganska tjocka, breda remsor. Eftersom jag har glömt hur man knyter bullarna på riktigt brukar jag helt enkelt göra en vanlig knut, och så gömmer jag ändarna under bullarna. Lycka till!

Leave a Reply

