Hurra för hembakningsrådet!

October 1, 2009

 Hembakningsrådet fyller 50 år i år, och i tisdags passade de på att bjuda in till fest på Moderna museet. Stefan Eriksson hade bakat bröd och vispat ihop gudomligt gott smör, Malin Söderström och hennes stab hade gjort små äppeldesserter med cheesecake-kräm och kaksmulor, och som grädde på moset fick jag träffa min idol, sockerbagaren Carl-Bertil Widell. Det visade sig till min stora förundring att känslan var ömsesidig, Calle hade också en soft spot för mig. Calle har skrivit min favoritbok En sockerbagare här bor i staden, som jag sträckläste som liten bagarlärling. Han är även en fena på marsipanfigurer och har ett eget marsipanmuseeum i Ungern. Calle propagerade i sitt tal för att man ska äta kanelbullar istället för onyttig skräpmat som pizza och chips, och berättade att det var så han höll sig smal. “Om någon trots allt tycker sig skönja en liten kulmage så beror den på öl, inte kakor” förklarade han. 

Priset Årets Hembakare gick till kakmonstret och idealisten Peter Kelly som grundat Kakbank. Tanken bakom Kakbank är att dra ihop sina kompisar på kafferep, ta en liten slant för godsakerna och skänka pengarna till mikrolån i utvecklingsländer.

Hembakningens beskyddare Kaeth Gardestedt, Bisse Grenert och Birgit Nilsson Bergström festade loss med sockerbagaren Calle Widell och pristagaren Peter Kelly. Att grunda med bröd och brynt, vispat smör är bra om man inte vill bli oregerlig på mitt på dagen-mingelfester.

Hembakningens beskyddare Kaeth Gardestedt, Bisse Grenert och Birgit Nilsson Bergström festade loss med sockerbagaren Calle Widell och pristagaren Peter Kelly. Att grunda med bröd och brynt, vispat smör är bra om man inte vill bli oregerlig på mitt på dagen-mingelfester.

Leave a Reply

