Chokladmajonnäs

September 22, 2009

Chokladmajonäs, slickepott, pysselplåtning 023

Min kompis Acke jobbar på majonnäsfabrik. Det tycker jag är häftigt, för jag känner ingen annan som jobbar på fabrik. När vi är på fest visar Acke hur man gör majonnäsvispar-dansen, och när vi kollar på svåra dokumentärfilmer är det Acke som får förklara bakgrunden till alla knepiga internationella konflikter, hur många högskolepoäng resten av oss än har (inte mig inräknat, jag har bara gått bagarskolan, och där fick man inga poäng).

Jag har länge undrat varför man jämt envisas med att göra salt majonnäs, och aldrig efterrättsmajonnäs. Söt majonnäs borde ju passa perfekt till desserter eller som fyllning i tårtor, små petit fourer och bakverk.  Sagt och gjort, först provade jag att göra en vaniljmajonnäs med äggula, strösocker, rapsolja och malen vaniljstång. Sedan testade jag att tillsätta kakao, och för att vara ett första försök tycker jag att båda varianterna blev ganska bra. Förutom att rapsoljan var lite härsken och skåpig. Konsistensen blev inte riktigt lika fluffig och tjock som vanligt, kanske eftersom jag uteslöt senap, och om jag inte minns fel fungerar senapen som emulgeringsmedel. Nästa gång ska jag prova att blanda ner smält, mörk choklad och spritsa majonnäsen som en stilig topping på något litet chokladbakverk.

4 Responses to “Chokladmajonnäs”

  1. Lisa said

    Vilken strålande idé!! Jag ska försöka hinna vara hänförd publik när du huserar i kockteatern imorgon – lycka till!

  2. Emma said

    Vilket fantastiskt lustigt sammanträffande! Just precis det här, chokladmajo, funderade jag på igår kväll. Bakade nämligen cupcakes och skulle spritsa trilskande frosting…

  3. miaohrn said

    Ha, vilket roligt sammanträffande, Emma!

  4. Vilken kul idé… det skulle jag aldigt ens ha en tanke på. Hoppas det gick bättre nästa gång!

Leave a Reply

