Fulpraliner

September 14, 2009

blockpraliner, baseboll-VM 010En kollega på Medborgarskolan tipsade om att han brukar fuska sig till fina praliner genom att använda block. Dock bara i undantagsfall, typ om han snabbt behöver få fram riktigt snygga praliner utan att temperera chokladen. Block är choklad som inte får kallas choklad eftersom den innehåller så mycket härdat vegetabiliskt fett som inte är kakaosmör. Det smakar heller inget vidare, men blir blankt och snyggt. Jag har inte ätit block på länge, och tänkte att jag måste prova, för kanske, kanske är det inte så farligt som jag minns. Men det var det. Pralinerna blev tjusigt blanka och fyllningen av krämig kanel- och kardemummatryffel smakade toppen, men chokladhöljet smakade mest tran. När jag nyss ringde till chokladgrossisten Åsö för att beställa varor passade jag på att fråga hur de har det med non-temp, (fackspråk för block) men de ville knappt diskutera det. Bra tycker jag, men jag hade hoppats att det mot förmodan plötsligt hade kommit en non-temp av god kvalitet. Låter allt det här med temperering och non-temp hit och dit helt snurrigt är det dags att du bokar in dig på en av mina pralinkurser.

Tryffelfyllningen blev över från en chokladworkshop jag höll för revisionsbyrån BDO förra veckan, och det var så kul, så nu vill jag hålla fler workshops! Boka in ditt jobb, dina kunder eller kompisar för en toppenkväll som höstkickoff eller julaktivitet. Kvällen börjar med välkomstdryck och chokladbakverk, sedan visar jag hur man gör praliner och berättar om chokladhistoria- och produktion, därefter blir det en anspråkslös chokladprovning innan vi avslutar med att ni får göra egna små skuplturer av chokladmassa.  Mejla mig på mia.ohrn(a)gmail.com så berättar jag mer och ger ett prisförslag.

blockpraliner, baseboll-VM 022

One Response to “Fulpraliner”

  1. anne said

    Jag skulle behöva en hel kurs om temperering tror jag! Det är bra knepigt att få till…

Leave a Reply

