I svampskogen

September 5, 2009

Björnbär, macarons, svamptryfflar 037 Jag har länge varit sugen på att göra bakverk med svamp, så när en kompis spekulerade i om det inte borde vara gott att smaksätta chokladtryffel med svart trumpetsvamp var jag inte sen att testa. Jag smulade ner lite av fjolårets torkade trumpetsvamp i vispgrädde, lät det dra, kokade upp och blandade sedan ner choklad och en klick smör. 

Resultatet blev, hmm, jag vet inte, gott men ändå ganska märkligt. På sätt och vis passar smakerna bra ihop, men samtidigt tycker jag nog att svamp är godare för sig och choklad för sig, och att det kanske är onödigt att blanda ihop dem. En del som har smakat har blivit helt till sig och andra har verkat mer tveksamma. Och så ser det nästan ut som att det har bildats mycel på undersidan.

2 Responses to “I svampskogen”

  1. Örjan said

    Om Du vill prova igen.
    Gör det då med torkad trumpetsvamp.

  2. miaohrn said

    På med läsglasögonen Örjan, jag har ju skrivit att jag använde torkad trumpetsvamp.

Leave a Reply

