Macaronmysteriet

September 3, 2009

Björnbär, macarons, svamptryfflar 074

Jag försöker alltid utveckla så lättgjorda recept som möjligt och skala bort onödiga moment. När macarons blev poppis för ett par år sedan ville jag skapa ett förenklat recept genom att byta ut mandelmjölet mot mandelmassa. Mandelmjöl är ganska svårt att få tag på i Sverige, och det är ju lite tidskrävande att själv skålla, skala och mala mandeln på mandelkvarn. På första försöket med mandelmassa lyckades jag få till ett underbart bra recept, macaronsen blev perfekt snygga, jämna och blanka. Jag bakade efter receptet åtskilliga gånger och resultatet blev alltid lika bra, och jag lät även Allt om Mat publicera det. Men när jag något halvår senare skulle baka macarons igen blev det bara pannkaka. Jag gjorde det om och om igen, och varje gång blev kakorna lika krackelerade och fula. Jag förstår fortfarande inte vad det beror på, troligtvis har det något med mandelmassan att göra, kanske att man har gått över till en annan sort som är mindre saftig. Igår svalde jag mitt förtret och gjorde ytterligare ett försök och tillsatte lite olja till mandelmassan, men det gjorde ingen skillnad. Jag gav upp på mandelmassan, och gjorde istället ett försök med att mixa mandeln istället för att mala den i kvarn. Alla har ju inte mandelkvarn, och det är lite bökigt att stå och veva. Bingo! Macaronerna blev vackra som en dag, trots att jag dessutom lät bli att sikta mandeln. Det sägs ofta att man inte kan byta ut malen mandel mot mixad efter som den inte får samma uppruggade yta och uppsugningsförmåga, men jag har aldrig märkt någon större skillnad.

Förvisso är det fortfarande ett ganska tidskrävande recept, mandeln ska ju skållas och skalas, men man slipper mala, och mixar man den bara riktigt fint kan man även hoppa över siktningen. Ber någon snällt kan jag lägga upp receptet inom kort.  

Ett par tips för den som vill få tag på mandelmjöl är att det dels finns i små påsar i min favoritaffär Södermalms Delikatesser, dels säljer den indiska matbutiken vid Vårbergs centrum (brevid Classes bilservice) stora, billiga påsar. Kanske kan det även finnas i andra indiska matbutiker, och annars blir det tillsammans med ett besök på loppisen i Vårberg en shysst helgutflykt och förortssightseeing.

Björnbär, macarons, svamptryfflar 059

4 Responses to “Macaronmysteriet”

  1. Ann Dahl said

    Jag ber jättesnällt om receptet! Snälla, snälla!
    Ann på Icakuriren

  2. Anne said

    Mixa tycker jag också fungerar alldeles utmärkt – fast jag siktar genom en sil också, för att få bort lite större bitar. Fuskade sist och skippade det – för det blir ju mer disk – men då blev de inte lika släta och fina. Fast helt okej till “vardagsmacarons”, om man nu gör det🙂

  3. miaohrn said

    När du ber så där snällt kan jag ju inget annat än att göra som du vill Ann. Men jag tror att jag ska prova receptet ett par gånger till, än så länge är det så hiskeligt sött.

    Kul att du också har testat att mixa, Anne. Jag blev själv förvånad att mina blev så släta trots att jag inte siktade mandeln.

    Ännu märkligare var att Tove Nilsson som jobbar på tidningen LagaLätts provkök hörde av sig för att berätta att hon har testat att göra macarons efter mitt tidigare recept med mandelmassa, och resultatet blev utmärkt. Jag fattar ingenting.

  4. Emmie said

    Hej.
    Jag undrar om det kan gå att byta ut mandeln mot något eftersom att jag är allergiker, är så väldigt sugen på att göra dem.
    Men jag kan inte komma på vad man skulle kunna byta mot.

Leave a Reply

