Läbbig lakrits

August 19, 2009

Lakritspraliner 005När det gäller sötsaker älskar jag allt utom lakrits. Ibland vill jag ändå göra lakritsrecept eftersom jag har förstått att alla inte tycker som jag, men det är alltid lika svårt att avgöra om receptet är lyckat eller inte. Igår provade jag att göra lakritspraliner till Praliner fördjupning 2 på Medborgarskolan eftersom det händer på så gott som varje kurs att någon av eleverna får något drömmande i blicken och börjar prata varmt om Chokladfabrikens lakritspraliner med havssalt.

Jag gjöt pralinerna i mina nya blomformar, och provade för första gången att göra marmorerad choklad. Dessutom har jag länge varit skeptisk till färgad choklad, men det var också riktigt kul att testa. Efter allt jobb kunde jag så småningom konstatera att pralinerna var precis så läbbiga som jag förväntat mig. Usch. Men jag har anlitat påltliga provsmakare och inväntar med spänning deras bedömning.

5 Responses to “Läbbig lakrits”

  1. Rebecca said

    Jag är heller inget enormt fan av lakrits, men de där blommorna var oerhört inbjudande. Du är duktig, mycket duktig.

  2. Mimmi said

    Men ack så vackra!

  3. Ellen said

    Wow, vilka fina!
    Kan man anmäla sig som villig provsmakare?! (Jag är en av de där som får drömsk blick av Chokladfabrikens mästerverk. Har även försökt mig på att imitera dem.)
    Är det nån skillnad om man går din pralinkurs på Matlabbet eller på Medborgarskolan? Finns det platser kvar i höst på dina “privata”?

  4. miaohrn said

    Vad gulliga ni är, tack för snällt beröm! Ellen, kurserna på Medborgarskolan och Matlabbet är i precis likadana, men på Matlabbet är det lite mysigare och det ingår fina förpackningar att ta med pralinerna hem i. På Medborgarskolan är det å andra sidan lite större och mer praktiska lokaler. Jag har 1 plats kvar 20 september på Matlabbet, men 25 oktober är det fullbokat. Varmt välkommen vilken lokal du än väljer!

  5. Petra said

    Ohhh…jag bara ÄLSKAR lakrits och äter gärna upp det du bakat🙂

Leave a Reply

