Franska desserter

August 13, 2009

Foto Joel Wåreus, ur Lantliv nr 10 2009

Petits pots de crème med björnbär och madeleines, foto: Joel Wåreus, ur Lantliv nr 10 2009

Född och uppvuxen ute på bonnvischan vet jag mycket väl att lantlivet inte bara består av sommarängar, mysiga jular, kräftfiske i solnedgången och kantstötta tvättkar i emalj. Snarare blötsnö, tristess, lera och mörker, och när jag var tonåring ville jag inget hellre än att flytta in till stan. Men tänk vad fort man glömmer, och nu smygköper jag gärna den superfina tidningen Lantliv och suckar drömmande över alla vackra hus, trädgårdar och måltider. I våras fick jag göra ett receptjobb för Lantliv med franska desserter, hur kul som helst! Särskilt när jag insåg att jag har en del luckor i mina kunskaper när det gäller franska bakverk, jag hade till exempel aldrig tidigare bakat madeleines eller tarte tatin, sååå pinsamt när man är konditor. Recepten hittar du i senaste numret av Lantliv, och bilderna har mästarfotografen Joel Wåreus tagit.

2 Responses to “Franska desserter”

  1. Åh vad det ser fint och gott ut! Tarte tatin är ju en av mina absoluta favoriter, måste springa och köpa tidningen nu.
    Hoppas allt är fint med dig!

  2. miaohrn said

    Aha, då slår jag en signal nästa gång jag gör tarte tatin, Sophie! Hoppas du har haft en skön sommar.

Leave a Reply

