Bersåbubbel

July 24, 2009

Jag gillar Systembolaget, de har ett fantastiskt sortiment, kunnig och trevlig personal och massor av butiker. Jag har heller inget emot de begränsade öppettiderna utan känner tvärtom att de skyddar mig från mig själv, jag är övertygad att om jag kunde köpa alkoholhaltiga drycker var som helst, när som helst skulle jag dricka mer. Något som jag däremot inte fattar är varför de inte tar in det fantastiska vinet Brachetto d’Acqui, eller liknande mousserande viner med lite lägre alkoholhalt än vanligt. Brachetto är ett perfekt vin att dricka i bersån eller på picknick en varm sommardag när man vill ha något festligt, men vill slippa bli alltför på lyset. Jag kan ha fel, men jag får intrycket av att viner bara får högre och högre alkoholhalt för varje år som går, och eftersom jag tycker om vin vill jag ju kunna dricka så mycket som möjligt utan att däcka.

Brachetto är bubbligt, rödrosa och sött men ändå friskt, och passar till nästan allt du kan vilja äta på en picknick, charkuterier, bröd och ost eller frukt, bär, kakor och desserter. Passa på att köpa med dig så många flaskor du kan om du har vägarna förbi Italien, eller gör en privatbeställning från Systembolaget.

Hur mycket jag än gillar Brachetto fick det mig att inse hur starkt jag påverkas av hur en produkt förpackas och marknadsförs. Jag tycker om Brachetto eftersom creddiga vinkännare jag respekterar gillar det, för att det känns festligt och gott och är lagom okänt och svåråtkomligt. Men om man bara ser till smaken skulle det lika gärna ha kunnat förpackas som Xider Hallon eller Kopparbergs smultron- och halloncider, och då hade jag rynkat på näsan och sagt “Usch, vad sött och sliskigt, jag dricker inte alkoläsk.” 

Ischia 355

2 Responses to “Bersåbubbel”

  1. Sara said

    Vinho verde är ett bra picknick-vin, friskt och lätt pärlande med en alkoholhalt på ungefär 8,5 procent. Prova till exempel Gazela eller möjligen Casal Garcia. Ingen himlastormande upplevelse, men definitivt ett bra alternativ till mer alkoholstarka viner.

  2. miaohrn said

    Tack för tipset, Sara! Vinho verde ska jag definitivt prova vid första bästa tillfälle.

Leave a Reply

