Robustan regerar ännu i Italien

July 8, 2009

Bland det bästa med att resa i Italien är att man aldrig behöver oroa sig för hur man ska få tag på nästa kaffetår, här hittar man en välkromad espressomaskin på minsta lilla järnvägstation, bensinmack eller undangömda by. Hur det smakar är dock en annan sak. Svenskar har ofta en idé om att italiensk kaffekultur är något att se upp till, och så har det säkert länge varit, men när det gäller kvalitet har vi nog nästan gått om dem utan att jag har märkt det. Jag har många gånger hört svenska baristor säga att italiensk espresso inte är något de eftersträvar att likna, men jag hade inte fattat hur bra på kaffe vi har blivit i Sverige förrän jag smakade den kärva, robustastinna dekokten som serverades överallt i Italien. Visst, om det bara är koffeinkicken man är ute efter så fyller kaffet sin funktion, men det är inte särskilt njutbart att dricka. Svenska baristor vill helst inte prata om robustabönan överhuvudtaget, medan det i Italien är så gott som omöjligt att hitta en kaffeblandning med enbart arabica. Vad jag vet har robustan tre fördelar, den är billigare, mer koffeinrik och ger rejälare crema än arabican, men inga av dessa egenskaper påverkar ju smaken positivt. Bort med robustan, heja svenska baristor!

Några riktigt bra kaffeställen i Sverige är Cocovaja och Johan och Nyström (Swedenborgsgatan 7) i Stockholm och da Matteo i Göteborg.

Ischia 634
Ischia 614
Ischia 574

2 Responses to “Robustan regerar ännu i Italien”

  1. Martin P said

    Fråga på Johan&Nyström nästa gång om du kan få en god espresso med robusta, jag tror du kan hitta någon du kan gilla, även om det mesta är ganska beskt och tråkigt finns det undantag, jag tycker J&N har en del lyckade Robustablandningar.
    Vad det gäller Italien håller jag med dig.

    • miaohrn said

      Vilket kul tips, Martin! Jag visst inte att man kan få robusta på Johan och Nyström, det måste jag prova.

Leave a Reply

