Ska det vara så här?!

June 2, 2009

Muffinsformar 009

Jag känner mig som Sverker Olofsson varje gång jag bakar muffins och förbannar alla snygga men odugliga muffinsformar som dykt upp på marknaden. Efter att sedan urminnes tider fått hålla till godo med Toppits bullformar i standardformat  finns det nu pappformar i alla upptänkliga färger, mönster och format, men haken är att de flesta inte tål att gräddas. De glassmönstrade formarna från kakburken.se blev bruna i ugnen, de metallicrosa- och blåa formarna från Lagerhaus knep ihop sig i ugnen så att alla bakelserna blev avlånga, de rödprickiga formarna blev genomflottiga och de pastelliga formarna vecklade upp sig så att all smet rann ut. Men skam den som ger sig, silikonformarna uppe till höger är toppen, så mitt knep är att klä dem med pappformar och sedan byta ut pappformen mot en ny, oflottig form efter gräddningen. Den stabila silkonformen gör att muffinsen blir toppiga och snygga istället för att flyta ut och bli platta. Man kan även använda en muffinsplåt, men de brukar vara stora à la amerikansk muffin, och för tillfället är det ju den lite mindre cupcakestorleken som gäller om man ska vara trendig. Just cupcakestorleken på formar brukar vara nästan hopplösa att hitta i Sverige, de blommönstrade formarna kommer från Warszawa och de till höger är från London. Håll ögonen öppna när ni är utomlands eller beställ från Etsy.

10 Responses to “Ska det vara så här?!”

  1. Rebecca said

    Jag använder mig också ofta av silikonformar. Det är trist att tillverkarna gör så usla saker. Hur har de tänkt att de ska kunna sälja, när folk upptäckt hur usla deras varor är?

    • miaohrn said

      Jag håller med, Rebecca. Det tråkiga är att många hemmabagare tror att det är deras eget fel, och så föds den sorgliga och mycket vanliga “jag kan inte baka”-mentaliteten.

  2. carin said

    Ikea har muffinsplåtar för lite mindre muffins typ cupcakes. Köpte själv en sån och det blev jättefina muffins i lagom storlek.

    • miaohrn said

      Vilket bra tips Carin, det tackar jag för! Ikea har förresten riktigt bra plastbehållare för att gjuta pinnglass också.

  3. Helena said

    Har du testat “mina” formar? De som är bäst är de som är “smörsäkra” – greaseproof. Kika gärna in i butiken http://www.klarafardiga.com. Finns bilder på färdigbakat både i butiken och på bloggen.

    MVH/Helena

  4. miaohrn said

    Vilken fantastiskt butik, Helena! Jag ska beställa de superfina tulpanformade formarna på bumsen. Och så tänker jag slå till på ett ovalt trådfat.

  5. Hej!
    Kul att se att någon upptäckt det nya formatet på min muffinsplåt …😀 Tycker vanliga muffins blir så blaffiga och trista – de här blir toppiga och festliga i stället! Och om ca en månad kommer det finfina blommiga muffinsformar som passar till IKEAs muffinsplåt med cupcakemått. Håll ut …🙂
    /Camilla

  6. lillavild said

    Jag kan rekommendera One Pound-stores i England, vissa säljer silikonmuffinsformar, både normalstora och i miniatyr. Sex stycken för en pund! Jag har provat dom och dom är jättebra!

Leave a Reply

