Hemliga konditorn

April 16, 2009

block-0041

Jag är långt ifrån pretentiös när det gäller choklad och och kakaohalter, och jag är heller ingen rabiat anhängare av hemliga kocken, men någonstans måste även jag dra gränsen. Under en handlingsrunda på Prisextra kikade jag idag på deras chokladsortiment, och särskilt den choklad som ser ut som choklad men som benämns vid det något kryptiska namnet Block. Block innehåller så pass lite kakao att den inte får kallas för choklad enligt direktiv från EU,  men varianten jag hittade på Prisextra av märket Borggårdens var rena skämtet, den innehåller ingen kakao över huvud taget. Visst, de kallar inte produkten för choklad, men man ger ändå kunden intrycket av att det är choklad det handlar om. Förpackningens baksida bjuder på ett recept på vit chokladmousse, men innehållsförteckningen lyder: “Socker, härdat vegetabiliskt fett (palmkärnolja), vasslepulver, emulgeringsmedel (sojalecitin), skummjölkspulver, aromämne (vanilj). Kan innehålla spår av gluten, nötter och jordnötter.” Javisst, men inte ett spår av kakao.

2 Responses to “Hemliga konditorn”

  1. Anna said

    Men det är ju vit choklad? Brukar inte vara kakao i den? Annars håller jag med om att det finns mkt dålig “choklad”.

  2. miaohrn said

    Jorå, vit choklad brukar innehålla runt 30% kakaofett. Inget kakaopulver dock.

Leave a Reply

