Brödbutiker

April 13, 2009

Som författare till ett par guideböcker om Stockholm känner jag mig ibland lite för sofistikerad (fånigt, jag vet) för att besöka alltför välkända vattenhål, men idag blev det trots allt en tur till Rosendals trädgård tillsammans med många hundra andra vårsuktande stockholmare. Och tur var väl det, för Rosendal är trots allt väldigt fint, maten och kakorna är goda och servicen är effektiv trots anstormningen. Särskilt trevlig är den lilla butiken med småkakor på lösvikt, fina kokböcker, porslin, inläggningar och massor av andra underbart onödiga pryttlar. Jag slog till på ett av de rejäla bröden döpt till Pain Proletaire. Saftigt och gott och späckat med valnötter och torkad frukt.
rosendal-035
En god nyhet är att Rosendal har öppnat en brödbutik på Arbetargatan 29. Bageributiker poppar numera till min stora glädje upp som vårblommor ur jorden, förutom Rosendals butik är Fabrique (Nybrogatan 6 och Scheelegatan 6,) Bakery & Spice och Brödboden på Götgatan 24 väl värda ett besök. För att inte tala om alla nya kvalitetsmedvetna bagerier, men de tipsen suger jag lite på.

2 Responses to “Brödbutiker”

  1. bakerman said

    Tips!!

    Sofo breadshop, bondegatan 6.

    välkommen!

  2. miaohrn said

    Tack för tipset, Joel! Jag hörde just att ni dragit igång en brödbutik, superkul, lycka till!

Leave a Reply

