Nybygge

November 28, 2012

Pepparkaksbygge kräver tid och starka nerver, så varför inte börja redan nu! Förra året gjorde jag ett pepparkakshus till Hus & Hem med Schantzska huset som förebild, en senmedeltida byggnad i Gamla Stan. Ritningarna hittar ni här, och där finns även mina bästa tips till pepparkakshusbygge. Receptet på pepparkakshusdeg är inte mitt så jag kan inte gå i god för att det är fail safe. Den som vill spara tid kan istället använda köpedeg, det är trots allt inte smaken som är huvudsaken med ett pepparkakshus.

Det här tror jag kan vara ett relevant tips när du skriver ut mallarna: I utskriftsrutan finns det en ruta som heter Page scaling – denna ska stå på None/Ingen, annars blir det inte rätt proportioner.

Jag vill också varna för att det blivit fel proportioner på mallarna till pepparkakshuset i min bok Julens godsaker. Mer om det kan ni läsa i detta inlägg från förra året.

Är du tävlingsinriktad har Ica och DN tävlingar, hittar dock ingen länk till DN. Även Arkitekturmuséet ordnar varje år pepparkakshustävling, men den är visst redan avslutad.

3 Responses to “Nybygge”

  1. Jenny said

    Superfint pepparkakshus du har byggt :) Jag vet inte om jag själv kommer att bygga något hus iår, får se om jag hinner. Och tack för varningen angående ritningarna till pepparkakshuset i din bok Julens godsaker. Jag köpte boken för några veckor sedan och tänkte redan då att det är något som inte stämmer med ritningarna. Och nu vet jag att jag hade rätt, tack! :) För övrigt är det en otroligt bra bok, många fina recept. Jag är mycket nöjd med mitt köp.

  2. Nellie said

    Åh vilket sött pepparkakshus, slår mitt med hästlängder. Jag lägger snart ut bilder på det i min och mina kompisar blogg. TItta gärna in om du känner för det.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 170 other followers

